fredag 9 juli 2010

Måseskär - inget vanligt skär

Så många gånger mina blickar har sökt sig till horisonten. Där på tio distansminuters avstånd ligger ön ute i havsbandet. Där finns sista länken ut mot det stora västerhavet. Måseskär, känt från sjö- och väderleksrapporter.  I dag har jag fått besöka ön. 

Där finns mås, men det är inget skär, det är en fantastisk ö. Privata initiativ och många ideella krafter har jobbat många timmar för att byggnaderna där ute ska bevaras. 
Med  Västtrafik färja 381tog vi oss från Hälleviksstrand till Kärringön. Där fick vi, utan kostnad, åka vidare med Sjöräddnings båt Rescue Ilse Sanne till Måseskär.  Tack vara att det denna vecka är det Västerhavsveckan
Som extra bonus fick vi se en övning med Sjöräddningens båtar och en helikopter. Det var mycket imponerande. 
Tillsammans med goda vänner har vi avnjutit ön med fantastisk natur och fågelliv. 
Vi fick mycket intressant information av ordförande Leif i stiftelsen Bevara Måseskär

Efter många timmar ute i den friska havsluften är mitt huvud fyllt av sol och havsvyer. Jag hoppas att många människor kan få möjlighet att komma dit ut. När jag i kväll blickar ut åt väster och ser den välbekanta siluetten av Måseskär har jag en ny och nära bild i mitt sinne. Vi ber: Herre, låt oss få leva i din närhet. Där naturen talar om din godhet och storhet 
Vi ber: Herre, låt oss få leva i din närhet. Där naturen talar om din godhet och storhet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar