onsdag 7 april 2010

Fotografera, min passion - bildspel att uppleva


Jag får göra det jag tycker är roligast, fotografera. Att få avbilda en liten del av den verklighet jag lever i, en liten del av en sekund.

Att få med ögat och hjärnan se: Nu, nu är det dags att sätta kamerasökaren till ögat. Kolla in vilka vinklar som kan ge rätt effekt. Hur ska jag stå? Måste jag ha en stege eller stol för att komma rätt? Faller ljuset in där jag vill? Blir det hårda skuggor? Vad vill jag berätta? För vem? I vilket sammanhang? Vad förmedlar bilden för känslor? Går motivet att arrangera? På vilket sätt?

När bilderna är fotograferade lägger jag över dom i datorn, i min Mac som heter Uriel. Då börjar en ny rolig process: Vilka bilder är bra? Hur beskära och fixa till bilden?

Jag känner en otrolig glädje i att göra detta med mina bilder.

Tro & hopp i bild och ton
Lördag 17 april kl. 18 visar jag mitt bildspel i en annorlunda orgelkonsert i S:t Pauli kyrka, i Göteborg. Ingegerd Anderzén spelar orgel och piano med musik av Bach och Brahms.



Även du är välkommen att dela min passion!


Bildspelet  kommer repris den 17 oktober.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar