söndag 25 april 2010

Vår på Ramshult







Solen skiner lätt beslöjad så att det värmer i mitt ansikte. Jag tar kameran med mig, teleobjektivet är på. Knappen som gör så att man tar macrobilder är påslagen. Nu ska jag föreviga våren. 
Zommar in knoppar som ivrigt vill ha värme så att de kan slå ut. Samtidigt som objektivet brummar kommer en humla surrande förbi. Fåglarna försöker överträffa varandra i skönsång. Hallonblad, musöron på björk, vitsippor, klargul vårlök fastnar på minneskortet. Mina röda byxor får bruna fläckar på knäna. Men det är det värt. 
På Stora tomtens sluttande backe kämpar det späda gröna gräset att komma igenom det sammanpressade vissna fjolårsgräset. Rådjuret tycker jag blir för närgånget och skuttar iväg. Diset gör att jag ser inte ut till Kärringön, men väl ner till vattnet och Holgers stuga. 
Vidare går min vandring ner till Djupvik. Tre ekor ligger upp och ner och väntar på land. "Lägg oss i sjön vi längtar," känns det som de viskar till mig. Måsarna skriker, klockan är hel och färjan går över till Lyr. 
På vägen upp för backen plockar jag med en bukett av vitsippor och vårlök. Till min stora glädje finnar jag just utslagna gullvivor. 
Det är vår på Ramshult!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar