lördag 12 juni 2010

Min första pilgrimsvandring


Med kamera och vandringsstav i form av mitt enbenta fotostativ har jag vandrat från Morlanda kyrka till Nösunds kapell.  Vi var ett 50-tal som styrkta av sändningsord i kyrkan gav oss ut i ett försommarfagert kulturlandskap i anrika Morlandadalen. 
Det blåste friskt för att inte säga hårt. När vi efter att ha knogat oss upp för en brant backe, jag tror den heter Berge klev så hade vi fått upp ångan. Uppe i skogen var det lugnt och varmt. Många och trevliga samspråk hördes i ledet. Nya och gamla bekantskaper delade vägen och vedermödan längs med stigen. Efter en stund passerade vi återvinningsstationen Månsemyr och strax därpå korsade vi väg 178 mellan Varekil och Ellös. 
Regnet duggade men det var mest för att få oss att ta fram våra regnkläder.  Vacker växtlighet fröjdade oss och våra vägvisare berättade engagerat om på olika platser vi passerade.  
Rast och sommarhagar
Vi rastade medförd matsäck och smakade underbart.  Vi fick även matnyttigt för själen. Vid rastplatsen tillkom ett glatt gäng Nösundsbor.  Vi fortsatte genom hjärtat av vildmarken på Orust, förbi Krokevattnet, vidare mot Röd.  Vi passerade flera sommarfagra hagar, några med vackra och ystra hästar som visade sin glädje och lekfullhet i glad galopp. 
Boxviks vette, 117 m över havet
Nästa stopp var vid foten av Boxviks vette.  Vi var några som gick upp och beundrade  denregndisiga utsikten med härliga vågor ute till havs. Sten Hallberg anslöt från Nösund och berättade kunnigt med klar stämma om natur och historik. Det uppkom var en viss förvirring över vilken väg som var det rätta. Vi delade på oss men kom fram till samma ställe en stund senare. 
Nösunds samhälle
Efter en härlig nedförsbacke med utsikt över Tångösund var vi nere på Nösund.  Vid sina föräldrars hus mötte Bertil Holst och berättade om sin släkt och dess betydelse för Nösund. Sedan väntade kaffet vid NösundsgårdenDet smakade underbar, till kaffet bjöds det god kaka med nya Nösunds-logotypen i form av exteriören av det anrika varmbadhuset. Vilken ort med ett hundratal innevånare har en egen logotyp? Jo det stolta och kreativa Nösund.
Avslut i Nösunds kapell
Sista etappen gick gamla landsvägen förbi gamla banken, upp till kapellet. Här avslutades dagens pilgrimsvandring med gudstjänst. Sten Hallberg gav oss en inblick i kapellets historia.Vi fick även höra om en betydligt längre Pilgrimsvandring.  Vi fick också till oss visdomen att ”vägen är målet”.   Pilgrimspass delade ut till alla deltagare. Vi blev välsignade och gudstjänsten avslutade med den irländska visan och bönen som är översatt till svenska av Per Halling: ”Må din väg gå dig till mötes”  Den tar jag med mig i mitt huvud och på min fortsatta livsvandring. 
Åter till utgångspunkten
Buss tog oss tillbaka till Morlanda kyrka där vi hade våra bilar.  Trött i fötter och uppfylld av Orustnaturens paradiska skönhet återvänder jag hem till Ramshult. Mitt huvud är fyllt av fina möten med nya och gamla vänner. Jag hoppas att projektet med att göra sammanhängande pilgrimsleder på Orust kommer att lyckas. Det behöver både Orustborna och hela mänskligheten för Guds skull. 

1 kommentar: