onsdag 9 juni 2010

Ta studenten - en milstolpe i livet

I dag har jag varit på studentfest. Att klara av tre års studier på gymnasiet firas stort, oavsett hur man klarat sina studier. Jag unnar verkligen ungdomarna att denna dag fira och glädja sig över att ha lyckats. Det är en stor fest, mycket pengar läggs på kläder, studentmössa, studentskylt och massor av fin och god mat och dryck. 
Den som går ut gymnasiet ska sedan oftast klara sig själv, försörja sig själv. Nu är det slut på att bo gratis hemma med en massa förmåner. Nu ska varje ungdom klara sig själv på CSN-bodrag och lån eller jobb. 
Är de förberedda på det? Vad har de för chans att få jobb? Kan de komma in på den högskoleutbildning de vill? Vet de hur de ska välja? Vem bryr sig hur de väljer?
Det är goa vänliga och artiga ungdomar jag mött idag. Ungdomar som vill något, som har drömmar och tankar. 
Jag tror att våra ungdomar har goda chanser att växa till unga vuxna med ansvar. Jag hoppas att de ska fortsätta ha en härlig livsglädje och att de tänker: "Den ljusnande framtid är vår."

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar