fredag 4 juni 2010

Skogsbrand på Dammyr

Det kommer en brandbil på min lilla väg, med blåljusen på!
Jag rusar ut, går, nej springer upp till grannen för att kolla. Inget där, ner för vägen igen. Då ser jag en vit skåpbil med bakluckan öppen. Rusar fram: det är mina vänner som bor en bit bort.  De berättar att de larmat brandkåren sen de sett en stor rökpelare stiga upp mot himlen. 
– Det brinner i huset till höger längst upp på Dammyr, berättar grannen. 
– Vem är det som äger det, undrar jag? Jag ska gå hem och kolla. 
Men jag hittar inte någon som jag kan ringa. Då ringer min granne som är på jobbet. Hon har hört att det brinner på Brattebräcka och undrar vad som hänt. Jag berättar det jag visste och lovar att återkomma. 
Brandbilen som först hade kört fel hittade till Dammyr. Jag sätter mig och jobbar igen. Jag ser inget och hör inget. 
Jag sitter i telefon och pratar jobb. Då tystnar telefonen, skärmen släcks. Vad hände? Jo, strömmen gick. Suck, jag kan inte fortsätta att jobba. 
Rädd - rädd på riktigt
Tar mig ut på min lilla väg för att ringa. Jag har ingen mobiltäckning inne i huset. Då kommer El-gubbarna. De stannar och berättar att de brutit strömmen. Det finns en risk att branden ska ta elledningarna. Det är en skogsbrand, inget hus som brinner. Jag vänder mig om, jättelika rökmoln tornar upp sig över himlen. Jag är rädd, rädd på riktigt. El-gubbarna lovar att de ska tala med brandledningen om jag ska evakueras. 
Ingen ström - inget vatten
Jag försöker äta lunch, pastasallad. Men tuggorna växer i munnen. Jag tvingar i mig maten och ett glas vatten. Lägger en burk över toaletten, man får inte spola. Ingen ström, inget vatten från brunnen. Pumpen måste ha ström. 
Helikopter med vatten
Fler brandbilar kommer, brandledning, nyfikna och pressen. Helikoptern kör fram och tillbaka med vatten i en stor röd behållare under sig. Fram och tillbaka, det dånar i mitt huvud när han passerar över huset. 
Det stora molnet av brandrök har försvunnit. Jag kan andas igen. De har nog elden under kontroll nu. Beslutar mig för att åka till affären och handla. I korsvägen möter jag el-gubbarna. De är på väg att sätta på strömmen igen. 
Allt är lugnt - fåglarna kvittra
Nu kvittrar fåglarna, brandledninges stora bil ser jag åka upp mot brandplatsen. De har nog koll.  Solen skiner från en klarblå himmel.  Allt är lugnt. I kväll ska vi träffa grannarna och njuta av gemenskap och kvällssol vid Lyresunds klippor. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar