söndag 16 maj 2010

Livets väv



Jag har blivit med trasmatta
Den är den vackraste jag någonsin sett. Dessutom har den en syster, en fin nästan lika dan som bor på Lyr. 
Allt har sitt pris och denna var så vacker att jag inte kunde låta bli. Nu är den min. Den ligger framför mig på golvet, den berättar om ljusa och mörka tider. Den är till huvudsak vit och blå, men den har inslag av grönt och rött, av orange och av svart. Den ser ut som en bit av mitt liv. Den är en bit av mitt liv.  Till synes genomtänkt i harmoni. Men här finns också invävt, nederlag, tillkortakommanden, sorg, kärlek, glädje, moderslycka och vänskap. 
Predikar
Den är vävd med omsorg, så som jag tänker mig att vår Herre väver våra liv. Han ser vad vi behöver, han ser på oss i förståelse och kärlek. Han ser både hur små vi är och hur stora vi kan bli. 
Min matta kan jag titta på länge, fundera över vad de olika färgerna betyder.  Vad är tid och rum? Vad har varp och inslag för betydelse? Hur har möten med olika tygbitar format mattan och hur har möten med människor formar mig? Min matta predikar för mig. I dag och i morgon, bara jag vill ta mig tid, tid att lyssna och fundera. 
Har du tid för din matta, tid i ditt liv?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar